Exterior_hytte

Kallesten Blogg

Firmahytte - velferdstiltak for bedriften

Firmahytte - velferdstiltak for bedriften

Firmahytte/bedriftshytte anses som et velferdstiltak i en bedrift, men visse vilkår må være oppfylt for at arbeidstaker skal unngå skatteplikt
Del artikkel:
 
Lønn
Fordelen arbeidstaker har ved bruk av firmahytte anses å være et velferdstiltak og er ikke skattepliktig for de ansatte, gitt at visse forutsetninger er oppfylt:
  1. hytta er tilgjengelig for alle ansatte eller en betydelig gruppe ansatte i bedriften (inkl. hytter i utlandet)
  2. anses som et rimelig velferdstiltak
I følge Lignings-ABC vil det som utgangspunkt være skatteplikt for arbeidstaker dersom det er færre enn 10 personer i bedriften som har disposisjonsrett. Skatteplikten må vurderes ut i fra om tiltaket kan anses som et rimelig velferdstiltak. Dvs. at i et selskap med over 10 brukere kan velferdstiltaket vurderes som skattepliktig fordi forholdene tilsier at det ikke dreier seg om et rimelig velferdstiltak. I motsatt tilfelle kan hytta anses som en bedriftshytte selv om det er færre enn 10 som har disposisjonsrett.

Forøvrig bør det være en oversikt som dokumenterer den faktiske bruken og fordelingen av bruken bør være vedtektsfestet.

Unntak
Fordelsbeskatning kan bli aktuelt i følgende situasjoner:
  • bruken er i hovedsak forbeholdt bedriftens eiere eller et fåtall ansatte
  • visse brukere har fortrinnsrett i særlig attraktive perioder
  • når det er få ansatte i bedriften (færre enn 10 personer)
  • andre grunner som vil gjøre at tiltaket ikke kan anses som rimelig velferdstiltak
Når bruk av firmahytta anses som en fordel, legges som hovedregel markedsleie til grunn som grunnlag for skatteplikt. Ved en slik verdsettelse må også andre fordeler f.eks. fri strøm og oppvarming, bli hensyntatt.

Reisekostnader dekket av arbeidsgiver for å komme til bedriftshytte, er alltid skattepliktig.
Har du vurdert å leie ut din egen private hytte? Les mer om det her

Har du et spørsmål, eller er det noe vi kan hjelpe med?

Vi kan bidra innen rådgivning, regnskap, revisjon, selskapsetablering m.m. Kom gjerne innom for en uforpliktende kostnadsfri samtale. 
 
Tilpassede  økonomitjenester
En bedrifts behov for revisjon og regnskapstjenester vil variere sterkt i forhold til virksomhetens størrelse og kompleksitet. Gjennom mer enn 30 års erfaring i både revisjon og regnskapstjenester, vet vi at våre tjenester må tilpasses den enkeltes konkrete behov. Vi leverer tjenester innen revisjon, regnskap, økonomistyring og økonomisk rådgivning på et tilpasset nivå. Se vår tjenestemeny for en oversikt over hva vi kan tilby.
Tilpassede  økonomitjenester
En bedrifts behov for revisjon og regnskapstjenester vil variere sterkt i forhold til virksomhetens størrelse og kompleksitet. Gjennom mer enn 30 års erfaring i både revisjon og regnskapstjenester, vet vi at våre tjenester må tilpasses den enkeltes konkrete behov. Vi leverer tjenester innen revisjon, regnskap, økonomistyring og økonomisk rådgivning på et tilpasset nivå. Se vår tjenestemeny for en oversikt over hva vi kan tilby.
økonomitjenester
Buffer%20og%20Kallesten

Buffer - lynrask finansiering rett i regnskapssystemet!

Enkel finansiering for bedrifter - Vi i Kallesten ønsker å være en bidragsyter til innovasjon og nyskapning, og mener at Buffer vil kunne hjelpe bedrifter med likviditet og finansiering på en rask og rimelig måte.
Bj%C3%B8rn-030320

Digitalisere regnskapet i 2020?

Spar tid og penger på regnskap i skyen
Photo by Blake Wisz on Unsplash

Kompensasjonsordningen for næringslivet - hvem kan få støtte

Inntil 90 % dekning av faste kostnader for bedrifter med omsetningsfall
Kenneth-Kallesten-forside-banner

Forenklet generalforsamling

Både ordinær og ekstraordinær generalforsamling kan avholdes etter forenklede regler uten fysisk møte. Dette kan være både kostnadsbesparende og tidseffektivt.