Kallesten Revisjon og Regnskap as
MENY_blue
Mobilmeny
Kallesten Revisjon og Regnskap as
MENY_blue
Mobilmeny
shutterstock_624475577-KLE-9197

Kallesten Blogg

Aktuelt
5 tips til god likviditet

5 tips til god likviditet

Mange bedrifter sliter med en anstrengt likviditet. Her følger 5 gode tips til hvordan likviditeten kan forbedres.
Del:
 
Tips 1: Rask fakturering
Jo raskere man får innbetalinger fra kundene, jo bedre blir likviditeten. Første bud er dermed å ha raske og effektive faktureringsrutiner. Faktura bør sendes så snart varen/tjenesten er levert. Man trenger for eksempel ikke vente til månedsslutt før faktura sendes.

Ved større og mer langvarige leveranser, vil a-konto eller del-fakturering være fornuftig. Avtal delfakturering med kunden allerede før oppdraget starter og ha det med i standard betingelser.

Elektronisk utsendelse av faktura gir umiddelbar fakturaleveranse, og man unngår unødig tidsbruk i postgang og manuell behandling. EHF eller e-post faktura er gode alternativer. Våre nettbaserte økonomisystemer legger til rette for rask og effektiv fakturering. Vi har funksjoner for repeterende faktura, abonnementsfaktura, EHF og e-post faktura for å nevne noe.

Tips 2: Gode purre-/innkrevingsrutiner
Kort forfallstid til kundene bedrer likviditeten. Hvis man for eksempel kan redusere betalingsbetingelsene fra 30 til 14 dager, så kan det medføre en betydelig bedret likviditet.

En god og effektiv purrerutine er avgjørende, og dette trenger ikke være arbeidskrevende å få til. Benytter man OCR (KID-innbetaling), så sørger man for at kundereskontroen er løpende oppdatert. Da er man klar til å sende purring så snart fakturaen er forfalt.

I moderne regnskapssystemer kan som regel purringer settes opp automatisk. En effektiv automatisk purrerutine kan for eksempel se slik ut:
  • Allerede 2-3 dager etter forfall kan det sendes en automatisk påminnelse pr e-post til kunden. Denne påminnelsen kan repeteres f eks hver 5. dag.
  • Det er mulig å sende formelt inkassovarsel allerede en dag etter forfalt faktura, men her anbefaler vi gjerne å vente noen dager ekstra, for eksempel 5 dager.
  • Hvis faktura fortsatt ikke er betalt 14 dager etter inkassovarsel, sendes kravet automatisk til inkasso. Inkasso kan settes opp som en integrert løsning i de beste økonomisystemer. Dette kan bidra til raskere oppfølging og raskere innbetaling fra kunden. Hvis man følger rutinen over, vil et krav være oversendt til inkasso kun ca 3 uker etter at kravet var forfalt. Hele prosessen går automatisk, uten noen innblanding av mennesker. Det kan imidlertid være smart å ta en telefon til kunden før kravet går over til inkasso, da det noen ganger kan utløse betaling ved å gi kunden en siste sjanse før inkasso. 

Tips 3: Fakturafinansiering
Det finnes flere former for fakturafinansiering. En av disse er factoring. Factoring betyr salg av bedriftens fakturaer til et factoringselskap (bank eller finansieringsforetak). Factoring er en effektiv måte å skaffe seg rask likviditet på, da man i de fleste tilfeller får umiddelbart oppgjør for det meste av en faktura rett etter at faktura er sendt til kunde. På denne tiden reduserer man kredittiden vesentlig, og man får raskere oppgjør.

Det finnes flere tilbydere av factoringtjenester, og betingelsene varierer etter tilbyder og etter hvordan din bedrifts fakturering foregår. Noen factoringtjenester er direkte integrert med effektive økonomisystemer. Factoring har en kostnad i form av administrasjonsgebyr etc.

En nyhet innen fakturafinansiering er Buffer. Dette er en fleksibel kredittramme som varierer i sanntid i forhold til bedriftens utestående fordringer. Basert på analyse av fordringene gis bedriften en kredittramme som kan benyttes fritt. Buffer er direkte integrert med det skybaserte regnskapssystemet PowerOffice Go. Dette betyr enkelt og greit at du kan få tilgang til en andel av fakturert beløp få minutter etter at faktura er sendt til dine kunder. Løsningen er helt gebyrfri, krever kun pant i kundefordringer, og du betaler bare rente av benyttet beløp. Les mer om Buffer her.

Vi bistår gjerne i en uavhengig evaluering av hvilken factoringløsning som passer best for din bedrift. Den løsningen som er best for deg, er også best for oss.

Tips 4: Likviditetsbudsjett
Et likviditetsbudsjett er et godt verktøy for å styre likviditeten. Med utgangspunkt i et gjennomarbeidet likviditetsbudsjett kan man få daglige prognoser på kommende periodes likviditetsendringer. På denne måten kan man gjøre nødvendige grep i forkant når man ser at likviditeten kan bli utfordrende.

Likviditetsbudsjett tar utgangspunkt i et vanlig resultatbudsjett. Ved å ta hensyn til selskapets øvrige kontantstrømmer, betalingsprofiler, finansieringsprofiler etc, kan man lage et likviditetsbudsjett man kan styre etter.

Likviditetsbudsjettering er ingen enkel sak, men vi har verktøyene og kompetanse til å bistå med dette. Nytteverdien kan være stor når man får oversikt over fremtidig likviditet.

Tips 5: Riktig finansiering
Er din bedrift riktig finansiert? Hvilken finansiering passer best til din bedrift? Er det fornuftig med et langsiktig nedbetalingslån, eller er en fleksibel kassakreditt det riktige? Hva med andre finansieringsformer som leasing og fakturafinansiering/factoring? Hvilke konsekvenser har finansieringsløsninger på selskapets beskatning?

Spørsmålene rundt finansiering kan være mange, og svarene vil også variere. Snakk med en som kjenner din bedrift og som i tillegg er uavhengig hva angår løsninger. Regnskapsfører eller revisor vil være en slik samtalepartner, og vi bistår mer enn gjerne i vurderinger rundt finansiering.

Har du et spørsmål, eller er det noe vi kan hjelpe med?

Vi kan bidra innen rådgivning, regnskap, revisjon, selskapsetablering m.m. Kom gjerne innom for en uforpliktende kostnadsfri samtale. 
 

Sparringspartner og støttespiller

Gjennom mer enn 30 års erfaring i både revisjon og regnskapstjenester, vet vi at våre tjenester må tilpasses den enkeltes konkrete behov.
Odd-terje-forside-banner_flip
Revisjonstjenester
- raskt og effektivt!
Ved å velge Kallesten Revisjon og Regnskap AS som din revisor, velger du tillit, stabilitet, løsningsorientert tilnærming og effektive tjenester.
plus-circle_icon
Les mer
Revisjon
Regnskapstjenester
- fra a til å
Relevant og riktig regnskapsrapportering til rett tid er en forutsetning for en lønnsom og effektiv virksomhet.
Rådgivning
- vi snakker ditt språk
Trenger du hjelp til å få fart på butikken? Vi snakker et språk du forstår!

Aktuelle artikler

Gode kunderelasjoner er noe vi brenner for!
Tillit bygges gjennom å møte mennesker med respekt, nysgjerrighet og åpenhet. Med et jordnært engasjement har vi hjulpet våre kunder gjennom snart 40 år, og det ønsker vi å fortsette med. Ta gjerne en kikk på noen av våre bloggartikler om du finner noe som er nyttig for deg.
Skjermbilde%202023-11-24%20084122
Gaveoverføring av aksjer utenom generasjonsskifte
Om en aksjonær gir bort aksjer som en gave, har det i utgangspunktet ingen skattemessige konsekvenser for giver, men det er ikke bare rett frem hvis aksjene har negativ inngangsverdi eller om noen har forkjøpsrett til aksjene. «Gave» til eget eller ektefelles selskap skattlegges som en skattepliktig realisasjon, og en gave kan skattemessig også bli behandlet som utbytte
Gaveoverføring av aksjer utenom generasjonsskifte
Revisjon%20tillit
Et revidert regnskap er gull verdt
Revisjon = tillit
Et revidert regnskap er gull verdt
Plakett_GULL2023
Re-sertifisert - gull igjen!
Resertifisert med GULL for 3 nye år som sykkelvennlig arbeidsplass!
Re-sertifisert - gull igjen!
Photo by Annie Gray on Unsplash
Hva koster en håndverker?
En god håndverker er verd å betale godt for. Men hvorfor er timeprisen på et nivå som for noen oppfattes som høy?
Hva koster en håndverker?
nyhavn-copenhagen-marianne-granum-6615f927dbe777785100a6298c7964f5712c031f
Firmatur - skattepliktig eller ikke?
Vi greier ut om de aktuelle reglene
Firmatur - skattepliktig eller ikke?
brooke-lark-nMffL1zjbw4-unsplash
Leie inn en økonomisjef?
Daglig leders høyre hånd
Leie inn en økonomisjef?